- FASE 2 : Planificació del programa d’educació emocional i observació d’altres intervencions assessores DATA: 4, 10, 11 d’octubre HORES: 15 |
Objectius: Observar per conèixer què s’ha fet, s’està fent, com i quan i per què en relació a la intervenció assessora del centre de secundària paral·lelament a la planificació del programa d’educació emocional proposat i en referència a: · Destinataris. · Objectius · Continguts · Metodologia · Activitats. · Avaluació. Destinataris/àries: Tutora externa i membres del departament d’Orientació, professorat participants en el programa d’educació emocional i alumna en pràctiques. |
ACTIVITATS I CONTINGUTS |
· Presentació i autoconeixement. · Origen de les emocions (fisiològic, cognitiu). Els dos cervells (sistema límbic i neocòrtex). · Identificació de les emocions (analfabetisme/intel·ligència emocional, les 8 famílies d’emocions i les manifestacions físiques de les emocions) · Autocontrol de les emocions (sentiments adequats/inadequats derivats de pensaments lògics/il·lògics) · Expressió de les emocions. · Resolució de conflictes en la vida personal. · Avaluació del programa.
· Suport i assessorament al procés d’ensenyament-aprenentatge. · Suport i assessorament al pla d’acció tutorial (PAT). · Suport i assessorament al pla d’atenció a la diversitat. · Suport i assessorament al pla d’orientació acadèmica i professional.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES |
1. Elaboració del programa d’educació emocional a l’ordinador i impressió(1 hora) 2. Reunió: comunicació, contrast i revisió de la programació amb la tutora externa i el professorat interessat (1 hora).
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ |
|
OBSERVACIONS DEL DIARI DE PRÀCTIQUES |
4/oct/2011 Entrevista amb la tutora externa i orientadora. Comencem amb la planificació de la sessió: - Anar acabant la programació de l’educació emocional per a 1r cicle d’ESO, actualitzar la carpeta corresponent a l’ordinador de la sala de professors i imprimir un cartell “Educació emocional” per a la bibliografia i material divers al respecte també per a un arxiu de la sala de professors tal com es va acordar en la reunió amb les tutores que van a implementar el taller d’educació emocional. Cerquem l’horari de les tutories de 1r cicle d’ESO a l’ordinador a través de la intranet del centre. Em faig càrrec del 2n d’ESO B. En concret, per a aquest curs la tutoria és dimarts a 6a i penúltima hora. El curs anterior es van realitzar 4 sessions i va quedar just. Aquest curs segons recomanacions de la memòria realitzada s’aconsellen 5 sessions que en el meu cas serien 18, 25 d’octubre, 8, 15 i 22 de novembre. Analitzem la documentació de la programació del curs passat, analitzem el material elaborat i lliurat a reunió que vam tenir amb les tutores, contrastem la documentació i l’adeqüem a les sessions i a l’alumnat, al calendari i al context actual. Elaborem de nou la programació d’educació emocional a l’ordinador per a 1r i 2n d’ESO seguint els criteris acordats a la reunió amb les tutores. La tutora s’encarregarà d’actualitzar la carpeta de l’ordinador de la sala de professors. - Mentre vaig preparant a l’ordinador el cartell “Educació emocional” i acabant de preparar la programació d’educació emocional. - L’orientadora treballa en la distribució i ocupació de les aules de PT (Pedagogia Terapèutica) per a alumnes amb necessitats educatives. M’explica que un dels mestres PT es farà càrrec d’un grup de 7 alumnes disruptius durant unes hores determinades cada dia enfocat a tallers. - Cal preparar la carpeta de materials per desenvolupar el Pla d’Acció Tutorial (PAT) per als tutors dels cicles formatius de grau mitjà i superior. La proposta de programació del primer trimestre del curs serà: 1. Jornada d’acollida i normes del centre. 2. Qüestionari per omplir amb la informació de l’alumnat. 3. Elecció de delegat/da. 4. Integració grupal: La subhasta. 5. Comunicació. 6. Qüestionari d’intel·ligència emocional. 7. Tècniques d’estudi: condicions internes. 8. Tècniques d’estudi: planificació de l’estudi. 9. “25 de novembre: dia contra la violència de gènere”. 10. Tècniques d’estudi: l’estudi actiu (prelectura, lectura comprensiva, anotacions, preguntes, etc.) 11. Preparació de la sessió d’avaluació. 12. Post-avaluació. Passada una hora i mitja de planificació i preparació ens dirigim a consergeria per fer unes fotocòpies que manquen a la carpeta dels tutors dels cicles formatius abans de la reunió que serà a la sala de professors. Només entrar a la sala de professors vaig a apegar el cartell “Educació emocional” a l’arxiu amb material al respecte. En començar la reunió l’orientadora lliura les carpetes amb la proposta de programació per al primer trimestre. Alhora va comentant i explicant les fotocòpies i algun llibre i material que diposita en una caixa que es troba en unes prestatgeries on hi ha també material per treballar les tutories d’ESO i Batxillerat. Per exemple, mostra un llibre de tests psicotècnics per als alumnes que s’han de presentar a oposicions o entrevistes; un altre llibre de tècniques d’estudi de la Universitat Miguel Hernàndez per a alumnes de 16 a 20 anys, etc. Un professor pregunta sobre com treballar l’autoestima, un altre sobre els alumnes amb hiperactivitat i dislexia, etc. L’orientadora aconsella que per a alumnes de cicles formatius va bé treballar “Resolució de conflictes”. I comenta que a partir del 2n trimestre es treballarà en el taller d’habilitats socials per a alumnat de cicles formatius. 10/oct/2011 Reunió amb les tutores interessades amb l’educació emocional a la sala de professors. Coordina la reunió l’orientadora, només han pogut assistir 4 tutores ja que aquesta setmana comencen les avaluacions inicials (sense notes) a l’institut, hi ha una tutora malalta, etc.Tampoc assisteix la psicopedagoga contractada però han passat avís que el que es decidesca a la reunió els ho comunicarà l’orientadora. L’orientadora informa que s’ha actualitzat la carpeta de l’ordinador de la sala de professors pel que fa a l’educació emocional de 1r cicle d’ESO i s’hi han afegit llibres a l’arxiu. El dossier per treballar l’educació emocional a 1r cicle de l’ESO és fotocopiat a consergeria per una de les tutores que l’ha copiat a un pen des de l’ordinador i posteriorment lliurat mentre érem a la reunió. Es decideix fer un recull de propostes d’activitats per treballar l’educació emocional a 2n cicle de l’ESO perquè són alumnes que alguns d’ells l’any passat ja van fer les activitat del dossier fotocopiat. La propera reunió serà el dia 7 de novembre per portar els recull d’activitats i fer la programació del 2n cicle de l’ESO pel que fa a l’educació emocional. A continuació, anem al departament d’Orientació per cercar a l’ordinador i imprimir la llista dels alumnes de 1r d’ESO ja que a les 4 de la vesprada començaran les avaluacions inicials d’aquest curs. Es comprova quin és l’alumnat de cada curs que té ACI i ACIS (adaptació curricular individual significativa). En aquest últim cas tenen més de 2 anys de desfasament respecte als alumnes de la mateixa edat. Hi ha 5 alumnes que a les proves de nivell de començament de curs de les àrees instrumentals (castellà-valencià-matemàtiques) tenien un nivell de 1r cicle de primària. Al segon pati hi ha una reunió de coordinació del departament d’Orientació (orientadora i els 3 mestres PT –Pedagogia Terapèutica-) amb els departaments de llengües (castellà-valencià) a la sala de reunions per tractar sobre l’alumnat amb necessitats educatives especials. L’orientadora lliura un llistat amb els alumnes amb ACIS que han d’anar unes 3 hores setmanals amb els mestres PT i a quines hores eixiran als PT de les respectives aules. Explica la necessitat de posar-se d’acord entre els mestres PT i professors de llengües perquè s’han d’avaluar conjuntament, la nota es posa entre els/les dos/dues. A continuació parlen els mestres PT, expliquen que aquest curs hi ha alumnes amb un nivell baix, amb poca autonomia. Per exemple, hi ha un alumne que l’ha d’anar a buscar a l’aula o l’han d’acompanyar els companys a l’aula de PT perquè encara es perd pels passadissos. Comenta que “no tenim aula específica per a alumnes sense autonomia”. Hi ha una professora que pregunta si es pot canviar una de les hores de PT per tenir 2 hores de classe amb un alumne determinat. En general i per finalitzar, l’orientadora acaba dient que en acabar el curs es valorarà si ha de continuar l’ACIS de cada alumne/a, quines ajudes necessitarà de cara al proper curs, etc. Després de la reunió de coordinació, passem pel departament d’Orientació a recollir documentació abans d’anar al despatx de la cap d’estudis. Han d’enviar un pressupost aproximat per al Programa Experimental d’Orientació Professional (PEOP) que va aprovar la Conselleria d’Educació recentment i que s’implementarà a partir del 2n trimestre del curs. I han d’acordar com faran l’exposició a València entre l’orientadora i la cap d’estudis del PEOP realitzat el curs passat. 11/oct/2011 A les 3:45 de la vesprada l’orientadora hi havia citat una mare que venia a recollir un informe psicopedagògic del seu fill per al psiquiatra infantil de l’ambulatori. Es tracta d’un alumne amb TDAH (Transtorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat) que s’està medicant. L’orientadora prèviament m’hi havia explicat que a través del tutor i aquest dels professors, una entrevista amb l’alumne i una altra amb la mare i el seu historial hi havia pogut recollir informació sobre l’alumne per fer l’informe. Em mostrà un model d’informe segons pautes de la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana. A les 4 en punt comença l’avaluació inicial de 2n d’ESO A. A les 4:45, 2n d’ESO B i així successivament fins al grup E. En general, cada sessió era coordinada pel tutor/a corresponent; hi assistien els professors que fan classe en cada grup que formen l’equip docent i la cap d’estudis i el secretari i l’orientadora i els metres PT si tenien algun alumne/a del grup amb ACIS. A banda dels problemes més particulars de determinats alumnes s’han tractat les qüestions següents: - La cap d’estudis ha lliurat una llista d’alumnes repetidors i amb assignatures pendents de cada curs. - L’orientadora ha informat dels alumnes amb n.e.e. (necessitats educatives especials), si es mediquen o no, necessitats i tipus d’ajuda, etc. - S’han proposat els alumnes de cada grup (uns 3 o 4) per al PAE (Programa d’Acompanyament Escolar). Són classes de reforç que es realitzen dilluns i dimecres de 4 a 6 de la vesprada per a alumnes que tenen interés i necessiten ajuda per fer els deures, resoldre dubtes, etc. per al primer cicle d’ESO. - Alguns professors aportaven els resultats de les proves de nivell de principi de curs, etc. En aquesta avaluació inicial no s’han posat notes. Durant aquesta setmana i la que ve es realitzaran totes les avaluacions inicials de l’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà i Superior. |
dimecres, 30 de novembre del 2011
FASE 2 : Planificació del programa d’educació emocional i observació d’altres intervencions assessores
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada